Meaningful Learning in problem solving

An approach to experimentation in the study of chemical solutions for High School students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24979/bolmirr.v.16.i1.1023

Keywords:

Ensino de Química, Experimentação, Resolução de Problemas, Aprendizagem Significativa

Abstract

The objective of this study was to develop and apply a didactic sequence based on David Ausubel's Theory of Meaningful Learning (TML). Twenty students from the 2nd grade of high school, from a state school in the city of Boa Vista-RR, participated in the research. As data collection instruments were used: initial diagnosis, complementary evaluation applied after the problem-solving experimentation class, and final evaluation, to identify signs of significant learning. Furthermore, a questionnaire was applied to students to evaluate the methodology used to study the solutions. The initial diagnosis showed that most students do not have satisfactory subsumers, requiring the use of previous organizers to organize knowledge and problematize. The evaluation, complementary and final, showed that there was a better level of understanding of the content of solutions, with evidence of significant learning. And most students evaluated the methodology as excellent or good in approach the topic. In this sense, the didactic sequence elaborated for the study of solutions in high school presented itself as a good proposal for articulating experimentation combined with problem solving with an emphasis on meaningful learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D.P. A aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Tradução de Lígia Teopisto. 1° edição. 2003.

AUSUBEL, D. P., NOVAK, J. D. HANESIAN, H. Psicologia educacional. Tradução

Eva Nick. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BELTRAN, N. O.; CISCATO, C. A. M. Química. São Paulo: Cortez, Coleção Magistério 2°grau. Série formação geral. 1991.

BERNARDELLI, M. S. Encantar para ensinar - um procedimento alternativo para o ensino de química. In: Anais da 1ª Convenção Brasil Latina Americana e 9ª CBEPPC- 1, 4, 9, Foz do Iguaçu. Centro Reichiano, 2004. (ISBN-85-87691-12-0). Disponível em: http://www.centroreichiano.com.br/artigos/Anais-2004/BERNARDELLI-Marlize-Spagolla-Encantar.pdf. Acesso em: 23 de set. 2018.

BOMFIM, G. S.; DIAS, V. B. Aulas de ciências naturais em escolas de ensino fundamental I: relações existentes entre a estrutura física dos laboratórios e a realização das atividades experimentais. In: Atas do IX ENPEC - Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – Águas de Lindóia, São Paulo. 2013. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R1339-1.pdf. Acesso em: 22 de Mar. 2019

CAMPOS, M. C. C. Didática de ciências: o ensino-aprendizagem como investigação/ M.C.C. Campos; R.G. NIGRO. (Ilustrações de Mário Pitta), São Paulo. FTD, 1999.

ECHEVERRÍA, M. D. P. P.; POZO, J. I. (org.). Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: Pozo, J.I. (Ed.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender (13-42). Porto Alegre: ArtMed, 1998.

MENDOZA, H. J. G.; DELGADO, O. T.; ASSUNÇÃO; J. A.; MAGALHÃES, A. F. C.; RIZZATTI, I. M. Processo de assimilação na aquisição e retenção de significado segundo a teoria da aprendizagem significativa. In: Teorias psicológicas e suas implicações a educação em ciências. Evandro Ghedin e Alessandra Peternella (Orgs.). Editora da UFRR. Boa Vista. 2016.

MOREIRA, A. M. Teorias de Aprendizagem/Marco Antônio Moreira. 2. Ed São Paulo: EPU, 2011.

_________. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília. UnB. 2006.

_________. Teorias de Aprendizagem/Marco Antônio Moreira. 2. Ed São Paulo: EPU, 2011.

_________. Organizadores prévios e aprendizagem significativa. Anais da Revista Chilena de Educacion Cientifica. Vol. 7, Nº 2. pg. 23-30. 2008, revisada em 2012. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/ORGANIZADORESport.pdf. Acesso em: 12 de Fev. 2019

_________. Aprendizagem Significativa em Mapas Conceituais. In: Conferência Mapas Conceituais e Aprendizagem Significativa Proferida no I Workshop Sobre Mapeamento Conceitual. Publicado na Série textos de apoio ao Professor de Física. V.24 n.6 São Paulo. 2013. . https://www.if.ufrgs.br/~moreira/apsigmapasport.pdf. Acesso em: 20 de Jan. 2019

_________. Subsídios teóricos para o professor pesquisador em ensino de ciências: a teoria da aprendizagem significativa. Porto Alegre. 1ª edição 2009. 2ª edição 2016 Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/Subsidios6.pdf. Acesso em: 18 de Dez. 2018

_________. Organizadores prévios e aprendizagem significativa. Anais da Revista Chilena de Educacion Cientifica. Vol. 7, Nº 2. pg. 23-30. 2008, revisada em 2012. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/ORGANIZADORESport.pdf. Acesso em: 12 de Fev. 2019

SILVA, S. F.; NÚÑEZ, I. B. O ensino por problemas e trabalho experimental dos estudantes – Reflexões Teórico-metodológicas. In: Química Nova na Escola. Vol. 25. Nº 6B. 2002. Disponível em: http://static.sites.sbq.org.br/quimicanova.sbq.org.br/pdf/Vol25No6B_1197_22.pdf. Acesso em: 25 de Mar. 2019.

SOUSA, P.M.M. A experimentação aliada à resolução de problemas no ensino de soluções fundamentada na teoria da aprendizagem significativa, para estudantes da 2ª série do ensino médio de uma escola pública da Cidade de Boa Vista/RR. 2019. 107 f. Dissertação (Mestrado) Universidade Estadual de Roraima-UERR, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências. Boa Vista-RR. 2019. Disponível em: https://www.uerr.edu.br/ppgec/wp-content/uploads/2020/04/Disserta%C3%A7%C3%A3o-2019-Paloma-Mota.pdf. Acesso em: 05 de Nov. 2020.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar/ Antoni Zabala, Trad. Ernani F. da F. Rosa -- Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2025-02-05

How to Cite

Meaningful Learning in problem solving: An approach to experimentation in the study of chemical solutions for High School students. Boletim do Museu Integrado de Roraima (Online), Brasil, v. 16, n. 1, p. 68–88, 2025. DOI: 10.24979/bolmirr.v.16.i1.1023. Disponível em: https://periodicos.uerr.edu.br/index.php/bolmirr/article/view/1023. Acesso em: 5 feb. 2025.

Similar Articles

1-10 of 105

You may also start an advanced similarity search for this article.