Citizen Science and Basic Education

A theoretical essay on Citizen Science, its typologies, and relations with Science Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24979/bmirr.v15i1.1132

Keywords:

citizen science, science education, participative research

Abstract

Citizen science consists of the involvement of citizens as volunteers in the collection and analysis of data, definition of objectives and dissemination in scientific research in the most varied areas of knowledge. Therefore, it becomes a valuable tool when used by teachers in the teaching of scientific concepts specific to the contents present in the curricula, but in the promotion of scientific literacy and knowledge about the nature of science. This work aims to theoretically discuss citizen science, its different typologies and existing models, and present national and international projects working in the basic education network. Our final considerations point out the potential of citizen science in basic education, relating it to the skills and abilities presented at BNCC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodrigo Arantes Reis, Universidade Federal do Paraná/UFPR

    Professor associado da Universidade Federal do Paraná. Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Paraná, mestre e Doutor em Ciências (Bioquímica) pela Universidade Federal do Paraná (2001). Professor permanente dos Programas de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial Sustentável (PPGDTS) e Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM) da UFPR. Líder de Grupo de Pesquisa e Coordenador do Programa Laboratório Móvel de Educação Científica da UFPR Litoral. Atualmente ocupa o cargo de Pró-Reitor de Extensão e Cultura da UFPR. Membro do Comitê Assessor de Divulgação Científica do CNPq. (2020-2023). Vice-Presidente da Associação Brasileira de Centos e Museus de Ciências (ABCMC) Gestão 2019-2021.

  • Emerson Joucoski, Universidade Federal do Paraná/UFPR

    Doutor em Ensino de Ciências pela pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências - área Ensino de Física, USP, orientador Alberto Villani: estudo sobre o desenvolvimento profissional de professores e inovação curricular. Realizou doutorado sanduíche, com bolsa CAPES PDSE, na Universidade do Porto (Portugal) de abril a agosto de 2014 com o professor João Miguel Teixeira Lopes, no departamento de Sociologia. Mestre em Física pela UFPR na área de Física Atômica e Molecular. Bacharel em Física pela UFPR. Docente DE da UFPR Setor Litoral. Coordena projetos de ensino voltados à educação pública, popularização da ciência (do tipo citizen science) e à área de Exatas no litoral do estado do PR. Desenvolve ações de divulgação científica e de pesquisa no programa de extensão Laboratório Móvel de Educação Científica (LabMóvel) da UFPR Litoral. Realiza pesquisas nas áreas de formação e desenvolvimento profissional de professores, na área de políticas públicas no Laboratório de Análise de Redes (LAR) e dá apoio às estatísticas de vários grupos de pesquisa da UFPR. Orienta estudantes em três programas de pós-graduação da UFPR: Programa de Pós-Graduação em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais no Mestrado em Ensino das Ciências Ambientais, polo UFPR (MPROCIAMB); Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial Sustentável (PPGDTS); e Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM). Coordena inúmeros projetos de divulgação científica e popularização da ciência. 

  • Russanne Low, Globe observer

    I am a climate change scientist and serve as the science lead for NASA’s GLOBE Observer Mosquito Habitat Mapper, a citizen science project now operating in 70 countries. I work with NASA Earth Science Education Collaborative, building pathways between NASA’s Earth STEM assets to large, diverse audiences in order to enhance K-12 teaching and learning, and to provide opportunities for lifelong learners (https://science.nasa.gov/science-activation-team/nesec). Before I assumed my present position at the Institute for Global Environmental Strategies, I was an Associate Professor of Practice in the School of Natural Resources, University of Nebraska, and taught undergraduates as well as in-service teachers enrolled in the Master of Applied Sciences graduate program. I live with my family in the Rocky Mountains near Denver, CO, USA.

Published

2023-08-14

How to Cite

Citizen Science and Basic Education: A theoretical essay on Citizen Science, its typologies, and relations with Science Education. Boletim do Museu Integrado de Roraima (Online), Brasil, v. 15, n. 1, p. 70–95, 2023. DOI: 10.24979/bmirr.v15i1.1132. Disponível em: https://periodicos.uerr.edu.br/index.php/bolmirr/article/view/1132. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

91-98 of 98

You may also start an advanced similarity search for this article.