Teachers' perception of Remote Teaching at the State University of Roraima-UERR in Covid-19 times
DOI:
https://doi.org/10.24979/bolmirr.v16i1.1387Abstract
Basic Education and Higher Education worldwide, as well as different sectors of the economy, are undergoing drastic changes due to the pandemic of the New Coronavirus (Covid-19). This article aims to present the perception of the professors of the State University of Roraima about remote classes that took place in undergraduate and graduate courses. The questionnaire was made in Google forms, with 43 questions (42 closed questions and 1 open question), they were divided into five sessions and answered by 15 teachers from different courses, for tabulation purposes for this article the sessions dealing with the teacher profile teacher profile, teachers 'knowledge about Information and Communication Technologies - ICTs, the issue of access to the internet by students and teachers and what were the teachers' views on digital education in undergraduate and graduate courses. The study had its focus before the beginning of the remote classes, it was done only with the professors of the State University of Roraima. Based on the results obtained, we conclude the article, reinforcing the importance of initial and continuing training for teachers in relation to ICTs and the provision of internet and devices for students and teachers for quality teaching and learning.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa. São Paulo, 2003.
ALVES, Lynn. EDUCAÇÃO REMOTA: ENTRE A ILUSÃO E A REALIDADE. Interfaces Científicas, Fluxo Contínuo. Aracaju, 2020.
ARRUDA, Eucidio Pimenta. EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Minas Gerais, 2020.
BARBOSA, André Machado; VIEGAS, Marco Antônio Serra; BATISTA, Regina Lucia Napolitano Felício Felix. AULAS PRESENCIAIS EM TEMPOS DE PANDEMIA: RELATOS DE EXPERIÊNCIAS DE PROFESSORES DO NÍVEL SUPERIOR SOBRE AS AULAS REMOTAS. Rio de Janeiro, 2020.
BEHAR, Patrícia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Publicado em: 6 de julho de 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a--distancia/. Acesso em: 14/09/2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Proposta de parecer sobre reorganização dos calendários escolares e realização de atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da COVID-19. 28 de abril de 2020. Brasília, DF, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. LDB – Lei de Diretrizes e Bases. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília, DF, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 356, de 20 de março de 2020. Brasília, DF, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 473, de 12 de maio de 2020. Brasília, DF, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional de Informática na Educação (PROINFO). Diretrizes. Brasília, junho de 1997.
CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Brasília, 2020.
GOMES, Helton. Como o Google quer fazer você esquecer do Zoom para videoconferências. Publicado em 29 de abril de 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gabrielly Vieira Mesquita, Katharine Coimbra Toledo, Ivanise Maria Rizzatti, Régia Chacon Pessoa de Lima
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam no Boletim do Museu Integrado de Roraima concordam com os seguintes termos:
1) Autores mantém os direitos autorais e concedem ao Boletim do Museu Integrado de Roraima o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial neste periódico.
2) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
3) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação no Boletim do Museu Integrado de Roraima.